Hoi An dag 15

21 april 2014 - Hoi An, Vietnam

Ondanks een vrije dag, toch vertrek om 8 uur, want vandaag hebben we een fietstocht geboekt bij Heaven and Earth Dit bedrijfje wordt gerund door een Frans echtpaar, wat voorheen in Frankrijk woonde maar toch voor het leven van Vietnam kozen. Notitie is wel, dat zij van Vietnamese oorsprong is. Wij hadden de dagtour gekozen, maar de meeste mensen deden de halve dagtour. Onze groep kon uit 8 mensen bestaan, echter wij waren de enige 2 Dat lijkt de rode draad in deze vakantie, we doen echt alles met ze tweeën. Onze gids voor vandaag was LAN alias Monkey girl. Echt een super leuke griet, heel grappig en een boefje. Ze kwam oorspronkelijk uit de binnenlanden en is met 14 jaar naar de stad getrokken omdat ze alle ellende/armoede niet meer kon aanzien. Vond het een heel heftig verhaal. Omdat we de enige 2 waren konden we natuurlijk heel veel dingen vragen en zij ons vertellen. We gingen eerst met de boot 45 minuten varen naar 1 van de eilanden rondom Hoi An. Daar begon onze tocht over de rijstvelden, platte land, kleine dorpjes, iedereen zwaaien en hi roepen, echt in 1 woord GEWELDIG !!! Ook moesten we over floating bruggen fietsen van hout of bamboo, waar je dan recht of links moest fietsen anders prikte de spijkers je bandjes lek,. Die bruggen waren best eng, maar wel gaaf. ook moesten we een keer met de boot over (soort pontje) naar een ander eiland. Daar hadden we lunch, echt heerlijk. Achteraf bleek dat de eigenaresse zelf had gekookt want de kok was vrij. Daarna weer verder, nu gingen we allerlei eilanden af, met ieder zijn eigen kenmerk. Het ene eiland maakte matten, de andere wierook etc. Ook zijn we bij de makerij van de beroemde ronde bootjes geweest en we hebben ook in zo n bootje mogen varen. Wat een lol hebben we gehad met het vrouwtje wat hielp de boot de besturen, is nogal een apart iets. Het verhaal achter de ronde bootjes/mandjes is. Tijdens de Franse bezetting moest men belasting betalen voor hun bootjes, maar de Vietnamezen houden niet van belasting dus maakte ze drijvende mandjes.Bij controle deden ze spullen in de mandjes en zeiden ze, dit zijn geen boten maar drijvende mandjes. Die Vietnamezen zijn echt pienter/slim hoor, dat hebben we deze reis al vaak mee gemaakt. SAvonds nog lekker de stad in geweest en lekker gegeten bij Enjoy, bij het restaurant zat ook een gallery, wij even kijken en kwamen in gesprek met de Franse fotograaf. hij had net een fotoboek uitgegeven en hij was nu al de bestseller van Vietnam. Het boek was dan ook prachtig, maar vonden de 55 dollars te duur. Wel een leuk gesprek gehad, vooral over het noorden van Vietnam, dat dat al zo aan het veranderen was en dat de jeugd alleen nog maar jeans, smartphones en andere dingen wil, dus veel tradities raken verloren. Na dit alles hebben we de was nog gedaan in de badkuip, achteraf dom, want aan de overkant kon je het voor 1dollar1 kg laten wassen. Wij noemen dit de verkeerde bezuinigingen oftewel heel dom, morgen gaan we chillen