Can Tho dag 23/24

1 mei 2014 - Can Tho, Vietnam

Vandaag gelukkig weg uit Saigon, het is niet onze stad. Veel te druk, we konden steeds het juiste restaurant niet vinden, het was het gewoon niet. Vandaag 30 april vertrokken we om half 9, dit keer vergezelt van een gids. Het is vandaag 30 april en dat is in Vietnam Bevrijdingsdag, dan krijgen de mensen een aantal dagen vrij van de overheid, nou dat hebben we geweten. We reden de stad uit, gezamenlijk met 8 miljoen scooters en weet ik hoeveel auto's, die op weg waren naar familie buiten de grote stad. Het leek wel een wespennest, wat een drukte, we hebben veel gezegd over de chauffeur, maar zo sloom als hij rijdt op de grote weg, zo goed kan hij zich manoeuvreren in de grote stad en de vele voertuigen, echt RESPECT. De gids zei, als we bij de highway komen, rijd het wel een beetje door, maar helaas ging dat niet gebeuren. Op een gegeven moment zette de chauffeur de auto aan de kant om een alternatieve route te zoeken. Dit was een route helemaal tussendoor de velden, echt heel mooi. Dus dit was een geluk bij een ongeluk, dit was niet echt sneller maar het reed tenminste wel door en je zag nog eens wat. Uiteindelijk kwamen we in Cai Be, waar we op de boot zouden stappen. Ik zei tegen de chauffeur dat we nog wel moesten eten en vroeg hoelang de reis met de boot ging duren, nou een uurtje of 3, Dan zouden we pas om half 4 gaan lunchen, nou dat wilde we echt niet. Uiteindelijk toch op de boot gestapt, de floating market was door het tijdstip helaas al opgehouden, dus we gingen direct naar wat fabriekjes waar ze kokossnoep maakte en gepofte rijst fabriceerde, maar ook hier waren de meeste bezigheden alweer opgehouden, jammer maar begrijpelijk we waren zo laat. Op dit moment begon het ook keihard te regenen, toch weer op de boot het grote water op. Nou de schipper haalde al de raampjes naar beneden als bescherming maar dit was niet toereikend dus ook de regenponchos kwamen te voorschijn. Het was een mooi gebied, al konden we het niet goed zien, omdat alles naar beneden was gelaten. Op een gegeven moment gingen we weer ergens aan wal, waar we wat konden eten. De bedoeling was dat we een heel menu namen, nou dat waren we echt niet van plan. A) betaal je de hoofdprijs en B) eten wij niet zoveel. Op het menu stond 1 of andere vis, die veel voorkomt in de Mekong Delta. Nou wij hadden gewoon fried rice en noodles, heerlijk niets mis mee. Op een gegeven moment ontstond er enig tumult in de tuin. Wat bleek achteraf, een klein jongetje had een slang gevonden in de toilet, niet een hele grote maar wel een heel giftige hoorde we later van een andere gids Dus iedereen om die slang, ik niet hoor, gelukkig hoorde ik het pas later, pfff Je snapt ik hoefde niet meer naar de wc Daarna zijn we weer op de boot verder gegaan, door de kanalen, tussendoor zijn we nog op een kleiner bootje overgestapt, waar een vrouwtje het bootje ging voort roeien. Ook nu begon het weer keihard te regenen, waarom we al die moeite moesten doen om over te stappen snap ik niet, want na een klein stukje konden we weer terug naar de gewone boot. We gingen verder varen naar een ander dorpje waar de chauffeur ons ophaalde om ons naar Can Tho te brengen. In de omschrijivng stond dat we nog naar een Bonsai tuin zouden gaan, maar dat is niet gebeurd. Wij navragen, maar de gids legde uit dat het een oud programma was en dat we ook niet met de Ferry naar Can Tho zouden gaan. Nou ik was allang blij, ik heb het niet zo op ferries, er is inmiddels een brug die de eilanden verbindt. Had wel een idee dat de middag een beetje werd afgeraffelt, maar ja als wij een oud programma hadden, weet ik dus niet wat we wel hadden moeten doen. We zaten net in de auto en toen begon het weer heel hard te regenen, in een mum van tijd stond de weg onder water. We zagen ook nog een scooter hard onderuit gaan, niet gek want de weg was helemaal glad van het water. Het hotel in Can Tho, was heel mooi, niet van de buitenkant, maar we hadden een kamer op de negende verdieping met utizicht op de rivier.  Balen dat het regende maar nog was het uitzicht goed. Ondanks de regen toch nog even naar buiten, want over een uur zou het donker worden. Konden we nu toch eindelijk onze regenponchos aan, nou echt prettig was het niet. Het is wel een heel leuk stadje, op een gegeven moment naast het hotel koffie gaan drinken, heel leuk tentje. Inmiddels was het ook droog geworden, dus dat was wel fijn. We zijn wezen eten tegenover het hotel, echt een leuk restaurant met heerljk eten voor heel weinig centjes, jummie  Daarna nog even over de nightmarket en daarna lekker wat gedronken op een terras. Vanwege Bevrijdingsdag was het hele stadje in feeststemming, dus dat was voor ons leuk aangezien het de laatste dag was, want morgen gaan we naar huis. s Avonds onze koffers herpakt ivm de terugreis en alles moest erin passen. Onze laatste dag moesten we om half 8 paraat staan, we gingen nu weer met een bootje naar de floating market, dit was heel leuk. Daarna nog naar een fruitgarden, waar we heerlijk fruit hebben gegeten, daarna was onze reis toch echt ten einde We werden weer naar de bus gevaren en toen werden we teruggereden naar Ho Chi Minh airport. Heel toevallig zijn we een soort verenigd met de groepsreis van Fox, dit is toeval, hun reis is langer en zijn een dag later vertrokken, echter wij hebben nog Sapa gedaan en daardoor zijn we tegeijk klaar en zitten we straks met elkaar in het vliegtuig Dus wij op weg naar Saigon met de Fox bus achterons, echter werd onze chauffuer steeds ingehaald door de grote bus, dus onze chauffeur ging opeens sinds de geheel vakantie ook gas geven, een hele aparte ervaring, hij kon natuulijk niet achterblijven. Wonder boven wonder gingen we dit keer weer lunchen, mocht wel in de krant. De wegen terug naar Saigon waren nu helemaal leeg, want iedereen was al bij zijn familie, dus het reed super door en kregen we veel tijd om te lunchen. Dit was echter zo;n vreetschuur, voor veel te veel centjes, slecht eten, jammer want onze ervaringen qua eten in Vietnam zijn prima Doordat het zo rustig was, kwamen we heel vroeg bij de airport we konden nog niet eens terecht bij de incheckbalie. Om 4 uur konden we eindelijk inchecken en toen moesen we wachten om aan boord te gaan Onze vlucht had 30 minuten vertraging, werd nog spannend of we onze vlucht in Hongkong zouden halen. Maar het vliegtuig heeft gewoon sneller gevlogen, want de aanslutiing was prima. Wel hadden we turbulentie naar Hongkong, dat was weer wat minder. We konden bijna direct het vliegtuig in naar Amsterdam, dus dat was wel fijn Aan het begin van de vlucht boven china weer aardig wat turbulentie, maar daarna een heerlijk rustige vlucht met Cathay Pacif. Om 7 uur smorgens waren we weer in Nederland. Jammer, want ik vond het heerlijk in Vietnam. Het is een mooi land, lieve mensen, mooie natuur, heerlijk eten, alles was leuk. Maar ze zijn wel heel veel aan het bouwen en je ziet dat het nu heel snel gaat, dus ik denk dat het er over een aantal jaren wel heel anders is. Maar voor nu BEDANKT VIETNAM.................